Fa En شنبه 8 اردیبهشت 1403 ساعت 13 و 19 دقیقه

سرطانی که یک پنجم زنان بالای ۶۵ سال را تهدید می کند

انوع سرطان|روش های درمان سرطان|سرطان دهانه رحم چیست|راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم

سرطان های زیادی هستند که سالیان جان افراد بسیار زیادی را می گیرند اما سرطان دهانه رحم یکی از خطرناک ترین سرطان ها تبدیل شده است که عواملی مانند عفونت ها میتوانند منجر به این بیماری شوند. عفونت و ویروس HPV که منجر به این سرطان میشود یکی عوامل تاثیرگذار است که میتواند هم منجر به سرطان شوند و هم به صورت خودکار از بین برود. این ویروس و عفونت HPV بیشتر در خانم هایی اتفاق می افتد که با افراد بسیار متفاوتی رابطه جنسی داشته باشند. این عفونت گاهی خود را به شکل زیگیل تناسلی نمایش میدهدو به طور کلی از بین میرود اما گاهی منجر به سرطان دهانه رحم میشود. متاسفانه این نوع از سرطان را نمیشود زود تشخیص داد چرا که علائم و نشانه هایش با تاخیر در بدن نشان داده میشوند. نگران نباشید چرا که میتوان از روش های خاصی برای پیشگیری از این نوع از سرطان جلوگیری کرد و کافی است که واکسن این نوع ویروس را به بدن بزنید.

سه شنبه 1 تیر 1400 ساعت 3:21

امروزه با توجه به خوراک و تغذیه اشتباه بیماری های بسیاری زیاد به وجود می آیند و از طرفی بدن بسیار ضعیف شده و آسیب بسیار می بیند. هر عامل کوچکی میتواند یک تاثیر منفی و بسیار بدی بر روی بدن انسان بگذارد.بسیاری از بیماری ها و سرطان ها به خاطر تغذیه اشتباه و سبک زندگی نادرست است. از طرفی اگر به صورت سالانه چک آپ کلی برویم و خود را به خوبی مورد بررسی قرار دهیم میتوانیم بسیاری از بیماری ها را زود درمان کنیم.

 

سبک زندگی اشتباه که میتواند پرخوری و نداشتن فعالیت باشد میتواند تاثیر مستقیم و منفی بر روی سلامت بدن و فیزیک افراد بگذارد. با داشتن سبک زندگی مناسب و صحیح در واقع ما پیشگیری کرده ایم.از زمان های قدیم گفته شده بود که پیشگیری بهتر از درمان است، پس بهتر است قبل از هر کاری فراموش نکنیم که با روزی 20 دقیقه ورزش کردن و داشتن فعالیت بدنی به خود و بدنمان احترام گذاشته ایم.

 

برخی افراد هستند که فکر میکنند که تنها با ورزش کردن میتوانند همه بیماری ها را درمان کنند. درست است که داشتن فعالیت بدنی میتواند در از بین رفتن بیماری ها و داشتن سیستم ایمنی قوی تر بدن کمک کند، اما تنها نکته و عامل نیست.بسیاری از بیماری ها و ویروس ها هستند که هیچ نشانه و علائمی ندارند و زندگی روزانه فرد را مختل نمی کنند اما به صورت یکباره خود را نمایش میدهند. باید حتما به 6 ماه یک بار و یا حداقل سالی یک بار چکاپ کلی بروید و کل بدن خود را مورد بررسی قرار دهی تا خدایی نکرده از بروز و یا تشدید بیماری ها جلوگیری کنید.

 

یکی از بیماری هایی که به شدت رو به افزایش است و همه خانم ها و آقایان را در دام خود انداخته است، سرطان بوده.هر گونه از سرطان و در هر قسمتی از بدن یک آسیب و تهدید برای سلامتی محسوب میشود.در این مقاله قصد داریم تا درمورد سرطان و بیماری خطرناکی صحبت کنیم که بیشتر خانم های بالای 65 سال به آن دچار میشوند.

 

مواردی که در این مقاله مورد بحث قرار میگیرند عبارت اند از:

  • سرطان چیست؟
  • چه عواملی منجر به سرطان میشوند؟
  • روش های درمان سرطان
  • انوع سرطان
  • سرطان دهانه رحم چیست؟
  • راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم
  • درمان سرطان دهانه رحم

 

سرطان چیست؟

 

قبل از هر توضیحی در مورد انواع سرطان و سرطان دهانه رحم بهتر است که در مورد خود سرطان صحبت کنیم و اطلاعات کلی خدمت شما عزیزان قرار دهیم و بگوییم که منظور از سرطان چیست و چگونه در بدن رشد پیدا می کند؟ سرطان یکی از بیماری های بسیار خطرناک و قدیمی است. همانطور که میدانید بدن از سلول های بسیار ریز تشکیل شده است و با توجه به چرخه طبیعت برخی از این سلول های داخل بدن از بین میروند و سپس بعد از مرگ هر سلول، سلول دیگری جایگزین آن میشود.

 

اندازه و مقدار این سلول ها باید با توجه به ساختار بدن و نیاز بدن باشد اما زمانی که سلول ها بیشتر از نیاز بدن رشد می کنند و این رشد آن ها غیر قابل کنترل میشود، باعث میشود که داخل بدن انسان ورم هایی ایجاد شود که به آن تومور نیز گفته میشود.به صورت کلی سلول ها هستند که سالم و یا سرطانی هستند. سلول های سرطانی غیر قابل کنترل بوده و غیر طبیعی هستند.

 

متاسفانه سلول های سرطانی عمر بسیار طولانی تری نسبت به سلول های سالم هستند و دیر از بین میروند.در واقع روند رشد و افزایش سلول های سرطانی در بدن از یک قسمت شروع شده و به صورت غیر قابل مهار تقسیم میشوند و ناحیه های متفاوتی از بدن را درگیر می کنند. اسن سلول های سرطانی میتوانند در هر قسمتی از بدن رشد پیدا کنند و تکثیر شوند. روند مرگ سلول های سالم بدین صورت است که یا سلول های سالم از پیر میشوند و از بین میروند و یا آسیب میبینند اما سلول های سرطانی قوی تر از سلول های سرطانی بوده و عمر طولانی دارند و همین موضوع میتواند بسیار نگران کننده باشد.

 

به همین دلیل است که می گویند هر چه تشخیص سرطان زودتر باشد احتمال درمان آن بسیار بیشتر است چرا که از تکثیر آن در نقاط بدن جلوگیری میشود. بسیاری از این سلول های سرطانی هستند که در بدن فرد بیمار تومور جامد را شکل می دهند که توده ای از بافت هستند.

 

چه عواملی منجر به سرطان میشوند؟

 

بسیاری از افراد برایشان سوال پیش می آید که چگونه بیماری سرطان پدید می آید و چگونه میتوان از آن جلوگیری کرد؟ برای پاسخ به این سوال باید گفت که متاسفانه بیماری سرطان نوعی از بیماری است که بیشتری تاثیر را از ژنتیک افراد می گیرد.سرطان بیماری است که به صورت مورثی و ارثی است. با تغیراتی که در ژنتیک انسان اتفاق می افتد میتواند این بیماری رشد پیدا کند. یکی از عوامل بسیار تاثیر گذار در مبتلا شدن به بیماری سرطان، ژنتیک و ارث از والدین است.

 

اما عوامل دیگری نیز هستند که بر روی به وجود آمد این سرطان میتوانند تاثیر گذار باشند. افرادی که به صورت مستقیم در معرض نور خورشید قرار دارند، احتمال مبتلا شدن به بیماری سرطان را در بدن خود تقویت کرده اند.نور خورشید به صورت مستقیم و هر روزه میتواند بستری برای بیماری سرطان را فراهم کند چرا که نور خورشید دارای اشعه ماورا بنفش است.

 

یکی دیگر از عواملی که احتمال مبتلا شدن به سرطان را زیاد می کند استعلام دخانیات است.متاسفانه باید گفت که، بعد از شکلگیری سلول های سرطانی داخل بدن، ژنتیک نیز تغییر می کند. برخی از سلول های سرطانی هستند که پس از گرفتن قسمتی از بدن شروع به پخش شدن در قسمتی دیگر از بدن میشوند که همین میتواند بسیار خطرناک باشد. به سرطانی که از یک قسمت بدن به قسمت دیگری منتقل شود و آن را بگیرد سرطان متاستاتیک می گویند.

 

متاستاز در واقع فرآیندی است که منجر به پخش سلول های سرطانی از یک قسمت به قسمت دیگر بدن میشود.سلول های سرطانی متاستاتیک در زیر میکروسکوپ، همانند سلول های اصلی سرطان هستند و هر دو دارای برخی خصوصیات مولکولی مانند تغییرات خاص کروموزوم هستند.

 

افرادی که به سرطان متاستاتیک دچار میشوند را میتوان با روش های خاص علائمشان را تسکین داد و یا رشد سلول های سرطانی را کنترل کرد، اما گاهی پیش می آید که این درمان ها منجر به طولانی تر شدن زندگی و طول عمر فرد مریض میشود.متاسفانه سرطان متاستاتیک یکی از سرطان ها سخت بوده و منجر به مرگ فرد مبتلا میشود چرا که به عملکرد بدن نیز آسیب شدیدی وارد می کند.

 

سرطان چیست؟

 

روش های درمان سرطان

 

برای درمان بیماری سرطان میتوان از روش های مختلفی استفاده کرد که اکثرا افراد آن ها خوب میشناسند. روش هایی را در ادامه معرفی خواهیم کرد که در بهبود و درمان بیماری سرطان بسیار تاثیر گذار است اما انتخاب هر کدام از این روش ها دلبخواهی نیست و باید با توجه به مرحله و نوع سرطان دکتر انتخاب کند که کدام روش موثرتر خواهد بود.

 

روش های درمان سرطان عبارت اند از:

  • جراحی
  • شیمی درمانی
  • رادیوتراپی
  • ایمونوتراپی
  • هورمون درمانی

 

برخی از افراد هستند که برای درمان سرطانشان و کنترل رشد سلول های سرطانی از چند روش استفاده شود و گاها میشود که تنها از یک راه درمان استفاده کرد. میتوان گفت که بهترین حالت ممکن برای از بین بردن توده سرطانی، جراحی است که کل بیماری و آن توده از بدن به صورت کلی خارج میشود.

 

اما افراد مبتلایی که از روش های دیگری برای از بین برد توده سرطانی تلاش می کنند باید مجدد مواظب باشند و از روش های درمان دیگر نیز استفاده کنند چرا که امکان دارد که توده سرطانی به صورت کامل از بین نرفته باشد.البته افرادی که از جراحی استفاده نمی کنند و باید از چند روش به صورت ترکیبی برای بهبود بیماری خود استفاده کنند باید به نوع سرطان و مرحله آن توجه کنند تا بهترین تصمیم را بگیرند که معمولا این تصمیم به عهده دکتر معالج است.

 

انوع سرطان

 

همانطور که ذکر شده بود، سرطان دارای انواع مختلفی است و میتواند در هر قسمتی از بدن شکل بگیرد و تکثیر پیدا کند و این موضوع به وراثت افراد دارد. اما با این حال، توده های سرطانی معمولا در برخی از اعضای بدن شکل میگیرند و تکثیر پیدا می کنند که در افراد زیادی رایج است. این موضوع بدین معنا است که برخی از توده های سرطانی در برخی از اعضای بدن بسیار بیشتر اتفاق می افتند و رایج میشوند.

 

انواع سرطان ها عبارت اند از:

 

  1. سرطان پاپیلوما که نوعی از سرطان خوش خیم است و بافت اپیتلیوم را درگیر می کند.
  2. سرطان کارسینوما که سرطان بدخیم بوده و بافت درگیر آن اپیتلیوم است.
  3. سرطان سارکوما که نوعی از سرطان بدخیم بوده و بافت همبند را درگیر می کند و آسیب میرساند.
  4. سرطان آدنوم که غدد را درگیر کرده و سرطان خوش خیم است اما اگر سرطان آدنوکارسینوم غدد را درگیر کند بدخیم است.

 

انواع سرطان عبارت اند از:

 

 

سرطان دهانه رحم چیست؟

 

سرطان دهانه رحم چیست؟

 

یکی از سرطان های بسیار شایعی که وجود دارد و اخیرا افراد زیادی به آن دچار شده اند، سرطان دهانه رحم است. با توجه به تحقیقاتی که انجام شده است، این نوع از سرطان معمولا در بین خانم های 65 سال بیشتر اتفاق می افتد. منظور از دهانه رحم، قسمت پایانی رحم است که به واژن متصل میشود. سوالات بسیاری در ذهن افراد پیش می آید که آیا سرطان دهانه رحم درمان دارد؟ سن ابتلا به سرطان دهانه رحم چه سالی است؟ علائم و نشانه های سرطان دهانه رحم چیست؟

 

نگران نباشید چرا که در این مقاله به همه این سوال ها پاسخ خواهیم داد.

سرطان دهانه رحم به یکی از شایع ترین بیماری ها و سرطان ها تبدیل شده است چرا که سومین سرطان شایع در دستگاه تناسلی و هشتمین سرطان شایع غیر پوستی در زنان است.این نوع از سرطان میتواند پایان تلخی برای خانم ها باشد. کشور های توسعه یافته با داشتن ابزار و دانش نوین توانسته اند که ابتلا به این سرطان را کاهش دهند اما متاسفانه خانم هایی که در کشور های در حال توسعه زندگی می کنند احتمال مبتلا شدن به این سرطان همچنان زندگیشان را تهدید می کند.

 

شاید برایتان سوال پیش بیاید که چه عواملی باعث این نوع از سرطان ( سرطان دهانه رحم) میشوند؟ باید گفت که این نوع از سرطان به علت عفونت با پاپیلوماویروس  انسانی (HPV) ایجاد میشوند و بسیار خطر ناک است.این نوع ویروس و عفونت که به اسم HPV)) شناخته شده است یکی از عفونت ها و بیماری های مقاربتی است که در بین زنان و آقایان میتواند رایج باشد.ویروس HPV)) دارای انواع مختلفی است که برخی از این نوع ویروس میتواند منجر به زگیل تناسلی شود و دیگر انواع این ویروس میتوانند منجر به سرطان ها شوند که یکی از این نوع از سرطان ها سرطان دهانه رحم است.

 

 سرطان دهانه رحم خود دارای انواع مختلفی است که عبارت اند از:

  • کارسینوم سلول‌های اسکواموس
  • آدنوکارسینوم

 

سرطان کارسینوم سلول‌های اسکواموس

 

نوعی از این سرطان است که در دهانه رحم در لایه نازک مسطح سلول های خارجی دهانه رحم که به داخل واژن می روند است.یکی از رایج ترین سرطان های سرطان دهانه رحم همین نوع کارسینوم سلول های اسکواموس است.

 

سرطان آدنوکارسینوم

 

این نوع از سرطان در سلول‌های ستون‌ مانندی که کانال دهانه رحم را می‌پوشانند، ایجاد می‌شود.اما دقت داشته باشید که پیش می آید که دهانه رحم هر دو سرطان را میگیرند.گفته شد که ویروس پاپیلومای انسانی در بدن انسان عفونت ایجاد می کند که البته اغلب این ویروس خود به صورت ناخودآگاه از بین میرود و سلامت فیزیکی و بدن فرد را اصلا تهدید نمی کند.

 

خبر بدی که میتوان اعلام کرد این است که سرطان دهانه رحم در ابتدا خود را اصلا نمایش نمیدهد و نمیتوان آن را زود متوجه شد تا طول درمان ان آسان تر باشد. این نوع از سرطان در ابتدا بدون اعلائم بوده و به صورت یکدفعه علائم خود را نشان میدهد.

 

علائم سرطان دهانه رحم عبارت اند از:

  • داشتن خونریزی واژینال بعد از داشتن رابطه
  • داشتن خونریزی واژینال بین دوره های قاعدگی و یا بعد از دوران یائسگی
  • داشتن ترشحات رقیق خونی از واژن
  • ترشحات بد بو که خونی هستند
  • لگن درد
  • احساس در هنگام رابطه

 

راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم

 

راه های پیشگیری از سرطان دهانه رحم

 

  • واکسن ویروس پاپیلومای انسانی را بزنید
  • سیستم ایمنی قوی داشته باشید
  • نداشتن رابطه جنسی با افراد مختلف
  • جلوگیری از شروع زود هنگام رابطه جنسی
  • پامپ اسمیر را انجام دهید و از خود تست بگیرید.
  • از مصرف دخانیات اجتناب کنید.

 

درمان سرطان دهانه رحم

 

همانطور که در قسمت های فوق گفته شد برای درمان سرطان ها باید به تشخیص دکتر توجه کنید چرا که دکتر با توجه به مرحله سرطان، نوع و وضعیت فرد مبتلا بهترین راه و روش درمان را انتخاب و توصیه می کند.

 

روش هایی برای درمان سرطان دهانه رحم شامل:

  • رادیوتراپی
  • شیمی درمانی
  • تارگت تراپی
  • ایمونو تراپی
  • جراحی

 

در رادیوتراپی از اشعه‌هایی با انرژی بالا مانند اشعه ایکس یا پروتون برای از بین بردن سلول‌های سرطانی استفاده می‌کند.شیمی درمانی هم استفاده از مواد دارویی شیمیایی است که این دارو ها میتواند خوراکی و یا تزریقی باشد. با گذشت زمان و استفاده از دارو های شیمایی، توده سرطانی از بین میرود.در تارگت تراپی، سعی میشود تا نقاط ضعف این توده سرطانی را پیدا کرده و سعی در از بین بردن آن داشته باشیم. معمولا از تارگت تراپی با شیمی درمانی با هم برای درمان سرطان دهانه رحم استفاده میشود.

 

جالب است که بدانید، سیستم ایمنی بدن تا مدت ها متوجه وجود این ویروس و بیماری در بدن نمیشودد چرا که این توده سرطانی دارای غشای پروتئینی هستند که سیستم ایمنی بدن قادر به شناخت آن نیست. اما با استفاده از روش ایمونوتراپی میتوان به سادگی سیستم ایمنی بدن را تقویت کرد و با این تراپی، سیستم ایمنی بدن قادر خواهد بود که این بیماری تشخیص دهد و سعی در از بین بردن آن کند.جراحی هم یکی از پایه ترین و ابتدایی ترین راه و روش برای از بین بردن این نوع از سرطان است که در صورت جواب ندادن از روش های دیگر نیز استفاده میشود.

تعداد بازدید : 651

ثبت نظر

ارسال